Mètodes d'investigació

Investigar:

1r Què? La “realitat social”, 2on Amb quina finalitat? Descriure, explicar, comprendre…. 3r Com? Mètodes i tècniques d’investigació social. 4t Per què? Predicció, control… Crítica, transformació….

Quin és el procés bàsic de tota investigació:

El contenido de esta página requiere una versión más reciente de Adobe Flash Player.

Obtener Adobe Flash Player

Quantitatiu o qualitatiu?

Quina és la metodologia d'investigació més adequada a les meves necessitats?

En principi, no hi ha una relació directa entre el problema d’investigació i la metodologia més adequada. Són molts els factors que ens poden portar a decidir unes o altres:

A qui volem estudiar? Què en volem saber? Necessitem quantificar els resultats? Quan necessitem tenir els resultats? Quin cost estem disposats a assumir?

Important: La metodologia s'ha d'adequar a l'objecte d'estudi

La metodologia s’ha d’adequar a l’objecte d’estudi
fets/
accions/
comportaments
coneixements/
opinions
sentiments/
actituds/
opinions/
expectatives
significats/
representacions socials
fletxa esquerra   fletxa dreta

+ Objectivable

Àmbit d’allò més quantificable

   

- Objectivable

Àmbit dels discursos/ cosmovisions

 

Preparant el treball de camp

  1. Escollir la tècnica més adient. Avantatges i desavantatges de cada tècnica i qüestions a tenir en compte a l’hora d’escollir la tècnica a utilitzar.
  2. Definir la mostra.
  3. Preparar els instruments: elaboració de guions d’entrevista, programació de grups de discussió...
COOK et al, 1985
Paradigma qualitatiu Paradigma quantitatiu

  • Utilitza mètodes qualitatius
  • Fenomenologisme i verstehen (comprensió) “interessat en comprendre la conducta humana des del propi marc de referència de qui actua”
  • Observació naturalista y sense control
  • Subjectiu
  • Pròxim a les dades; perspectiva “des de dins”
  • Fonamentat en la realitat, orientat als descobriments, exploratori, expansionista, descriptiu i inductiu
  • Orientat al procés
  • Vàlid: dades “Reals”, “riques” i “profundes”
  • No generalitzable: estudis de casos aïllats
  • Holístic
  • Assumeix una realitat dinàmica


  • Utilitza mètodes quantitatius
  • Positivisme lògic; “busca els fets o causes dels fenòmens socials, presentant escassa atenció als estats subjectius dels individus”
  • Mesura penetrant i controlada
  • Objectiu
  • Al marge de les dades; perspectiva “des de fora”
  • No fonamentat en la realitat, orientat a la comprovació, confirmatori, reduccionista, inferencial i hipotètic deductiu
  • Orientat al resultat
  • Fiable: dades “sòlides” i repetibles
  • Generalitzable: estudis de casos múltiples
  • Particularista
  • Assumeix una realitat estable

 

METODOLOGIA QUANTITATIVA: les enquestes

Quina és la mostra més adequada al meu Univers d'Estudi (municipi, per exemple?)

FASES METODOLOGIA ENQUESTES
FASES

TASQUES REALITZADES

PRELIMINAR

Disseny del qüestionari

Redacció i organització de les preguntes i possibles respostes (tancades, múltiples, obertes) a partir dels objectius del treball.

Validació del qüestionari

Realització d’un pretest. Canviar el redactat, ordre de les preguntes, afegir-ne o treure... si s’escau

Elecció de la mostra

Elecció i selecció de la mostra d’institucions i de les persones a enquestar.

REALITZACIÓ DEL TREBALL DE CAMP

Realització de les enquestes (telefòniques, en persona, autosubministrades...)

Establiment dels contactes (telefònics, per mail, per correu...) amb la mostra.

Realització de les enquestes.

Tabulació de les respostes

Lectura de les respostes del qüestionari.

Agrupament de les respostes obertes en categories.

Establiment de nous codis.

Revisió dels qüestionaris, per tal que totes les respostes tinguin un codi assignat.

Gravació de les dades

Gravació dels codis dels qüestionaris, amb l’ajuda d’un programa informàtic.

ANÀLISI DE LES DADES

Anàlisi estadística de les dades.

Realització d’anàlisis bivariats i multivariats.

Lectura i anàlisi de les dades estadístiques resultants.

Elaboració de gràfics i graelles on visualitzin els resultats obtinguts

Elaboració de gràfics i graelles on es visualitzin els resultats pertinents.

REDACCIÓ DE L’INFORME

Redacció de l’apartat d’anàlisi i discussió de les dades

Presentació dels resultats de l’estudi a partir de l’anàlisi i discussió dels resultats obtinguts.

Redacció de l’apartat de conclusions

Presentació de les conclusions més rellevants.

 

METODOLOGIA QUALITATIVA

 

Característiques de la metodologia qualitativa

 

Anàlisi inductiu:

El disseny d’investigació és flexible, amb interrogants formulats de manera oberta. Es poden incorporar troballes no previstes inicialment i que ajuden a entendre millor el fenomen estudiat. Per exemple, si estudiem el discurs del mestre a l’aula, podem detectar altres fenòmens com ara les aportacions dels alumnes que no semblen guardar relació amb l’objecte didàctic de la classe, i que s’escapen, aparentment, de l’objecte d’estudi immediat, però que poden resultar interessants per a comprendre millor l’objecte estudiat, o com a punt de partida per d’altres investigacions posteriors.

 

Perspectiva holística

Té una perspectiva global del fenomen estudiat, sense reduir els subjectes a variables. És a dir, la metodologia qualitativa no s’interessa per estudiar un fenomen acotant-lo, sinó que l’estudia tenint en compte tots els elements que el rodegen. Per exemple, es pot estudiar el discurs d’un mestre a l’aula, però sense acotar-lo amb variables com: quantitat d’alumnes, nombre d’hores impartides pel mestre, nivell dels alumnes...

 

Crítiques a la metodologia qualitativa

La investigació qualitativa necessita també ser sistemàtica i rigorosa. La crítica més comú que se li fa és el seu caràcter subjectiu, polaritzat, impressionista, idiosincràtic i amb manca de mesures exactes quantificables. Aquestes critiques es fan sempre des del punt de vista de la validesa interna (que el resultat representi el fet real estudiat) i de la validesa externa (que el resultat sigui aplicable a d’altres situacions). Tanmateix, en la investigació qualitativa la generalització no és una condició sine qua non. Recordem que la investigació qualitativa aprofundeix en la interpretació de les dades: suposa un estudi més profund i detingut de els dades observades, i té els seus propis mitjans d’aconseguir validesa, com mitjançant la triangulació (cotejar les dades des de diferents punts de vista).

Malgrat la metodologia quantitativa i qualitativa es solen contraposar, també es poden considerar interdependents. Per exemple, es pot iniciar un estudi quantitatiu i precisar d’aportacions qualitatives que permetin una visió més profunda de la realitat objecte d’estudi.

 

Decisions de disseny en la investigació qualitativa

Decisions de disseny en la investigació qualitativa
A l’inici de l’estudi Mentre dura l'estudi: En finalitzar l’estudi:

  • Formulació del problema
  • Selecció de casos i contextos
  • Accés al camp
  • Marc temporal
  • Selecció de les estratègies metodològiques
  • Relació amb la teoria
  • Detecció de biaixos de l’investigador
  • Aspectes ètics

  • Reajustament de cronograma
  • Observacions i entrevistes a afegir o a anular
  • Modificació de protocols d’observació i guions d’entrevista
  • Generació i comprovació d'hipòtesis
  • Decisions sobre el moment d’abandonament del camp
  • Decisions finals d’anàlisi
  • Decisions de presentació i escriptura de l’estudi

Tècniques de recollida de dades:

Instruments de recollida de dades: