En principi, no hi ha una relació directa entre el problema d’investigació i la metodologia més adequada. Són molts els factors que ens poden portar a decidir unes o altres:
A qui volem estudiar? Què en volem saber? Necessitem quantificar els resultats? Quan necessitem tenir els resultats? Quin cost estem disposats a assumir?
Important: La metodologia s'ha d'adequar a l'objecte d'estudi
fets/ accions/ comportaments |
coneixements/ opinions |
sentiments/ actituds/ opinions/ expectatives |
significats/ representacions socials |
|||
|
||||||
+ Objectivable Àmbit d’allò més quantificable |
- Objectivable Àmbit dels discursos/ cosmovisions |
Paradigma qualitatiu | Paradigma quantitatiu |
---|---|
|
|
FASES | TASQUES REALITZADES |
---|---|
PRELIMINAR | |
Disseny del qüestionari |
Redacció i organització de les preguntes i possibles respostes (tancades, múltiples, obertes) a partir dels objectius del treball. |
Validació del qüestionari |
Realització d’un pretest. Canviar el redactat, ordre de les preguntes, afegir-ne o treure... si s’escau |
Elecció de la mostra |
Elecció i selecció de la mostra d’institucions i de les persones a enquestar. |
REALITZACIÓ DEL TREBALL DE CAMP |
|
Realització de les enquestes (telefòniques, en persona, autosubministrades...) |
Establiment dels contactes (telefònics, per mail, per correu...) amb la mostra. Realització de les enquestes. |
Tabulació de les respostes |
Lectura de les respostes del qüestionari. Agrupament de les respostes obertes en categories. Establiment de nous codis. Revisió dels qüestionaris, per tal que totes les respostes tinguin un codi assignat. |
Gravació de les dades |
Gravació dels codis dels qüestionaris, amb l’ajuda d’un programa informàtic. |
ANÀLISI DE LES DADES |
|
Anàlisi estadística de les dades. | Realització d’anàlisis bivariats i multivariats. Lectura i anàlisi de les dades estadístiques resultants. |
Elaboració de gràfics i graelles on visualitzin els resultats obtinguts |
Elaboració de gràfics i graelles on es visualitzin els resultats pertinents. |
REDACCIÓ DE L’INFORME |
|
Redacció de l’apartat d’anàlisi i discussió de les dades |
Presentació dels resultats de l’estudi a partir de l’anàlisi i discussió dels resultats obtinguts. |
Redacció de l’apartat de conclusions |
Presentació de les conclusions més rellevants. |
El disseny d’investigació és flexible, amb interrogants formulats de manera oberta. Es poden incorporar troballes no previstes inicialment i que ajuden a entendre millor el fenomen estudiat. Per exemple, si estudiem el discurs del mestre a l’aula, podem detectar altres fenòmens com ara les aportacions dels alumnes que no semblen guardar relació amb l’objecte didàctic de la classe, i que s’escapen, aparentment, de l’objecte d’estudi immediat, però que poden resultar interessants per a comprendre millor l’objecte estudiat, o com a punt de partida per d’altres investigacions posteriors.
Té una perspectiva global del fenomen estudiat, sense reduir els subjectes a variables. És a dir, la metodologia qualitativa no s’interessa per estudiar un fenomen acotant-lo, sinó que l’estudia tenint en compte tots els elements que el rodegen. Per exemple, es pot estudiar el discurs d’un mestre a l’aula, però sense acotar-lo amb variables com: quantitat d’alumnes, nombre d’hores impartides pel mestre, nivell dels alumnes...
La investigació qualitativa necessita també ser sistemàtica i rigorosa. La crítica més comú que se li fa és el seu caràcter subjectiu, polaritzat, impressionista, idiosincràtic i amb manca de mesures exactes quantificables. Aquestes critiques es fan sempre des del punt de vista de la validesa interna (que el resultat representi el fet real estudiat) i de la validesa externa (que el resultat sigui aplicable a d’altres situacions). Tanmateix, en la investigació qualitativa la generalització no és una condició sine qua non. Recordem que la investigació qualitativa aprofundeix en la interpretació de les dades: suposa un estudi més profund i detingut de els dades observades, i té els seus propis mitjans d’aconseguir validesa, com mitjançant la triangulació (cotejar les dades des de diferents punts de vista).
Malgrat la metodologia quantitativa i qualitativa es solen contraposar, també es poden considerar interdependents. Per exemple, es pot iniciar un estudi quantitatiu i precisar d’aportacions qualitatives que permetin una visió més profunda de la realitat objecte d’estudi.
A l’inici de l’estudi | Mentre dura l'estudi: | En finalitzar l’estudi: |
---|---|---|
|
|
|