Introducció Bibliografia Inici Pla Docent   Capítol 1 Capítol 2
Pla Docent

Enfocament conceptual

Aquest curs planteja un treball obert d'anàlisi dels mitjans de comunicació de masses, des d'una perspectiva crítica i comunicativa. Per fer-ho es fonamenta per una banda en el desenvolupament teòrico-pràctic dels diferents aspectes comunicatius dels mitjans, i per un altre de l'entorn econòmico-polític que els caracteritza i condiciona. Tot això sense perdre de vista el paper de l'espectador individualment i col·lectiva, entès com a l'altre element fonamental a tenir en compte en aquest peculiar procés comunicatiu. Es proposen propostes i alternatives que facin de l'audiència un element actiu i crític vers els missatges i continguts que des dels mitjans ens arriben ininterrompudament.

El seu plantejament és obert. A partir del desenvolupament conceptual de diferentes aspectes considerats fonamentals per a un apropament crític al fenòmen de la comunicació mediàtica, s'ofereix la possibilitat a l'estudiant de contrastar posicions i punts de vista a partir de consultes a documents complementaris al curs, com són pàgines web, documents audiovisuals i/o documents escrits.

Tipus d'estudiant al qual s'adreça

Aquest curs està concebut per a qualsevol estudiant interessat/a en la temàtica relacionada amb aspectes comunicatius dels mitjans de masses. Pot considerar-se de tipus introductori, no requerint-se per a la seva realització cap tipus d'especialització. S'ajusta en major mesura a persones interesades en el món dels mitjans de comunicació, tant en el seu àmbit creatiu/professional, com educatiu. S'adreça així, a estudiants de magisteri, psicopedagogia i comunicació audiovisual, dret... i/o qualsevol altre tipus d'estudis universitaris.

 Objectius

Objectiu general

El curs pretén realitzar una aproximació al fenòmen dels mitjans des d'una perspectiva fonamentalment comunicativa. La seva anàlisi ens portarà a treballar aspectes com ara les diferents estràtegies que utilitzen per arribar amb èxit a la seva audiència. Treballarem doncs, el llenguatge, les representacions i les estratègies que utiitzen per fer-se dia a dia omnipresents en les nostres vides, i com des d'una vessant educativa o bé social podem treballar el paper de l'audiència per tal que se senti més crítica i activa en aquesta aparent relació comunicativa.

Objectius específics per mòdul

  • L'objectiu del primer mòdul és aprofundir en el concepte de mitjà de comunicació tot treballant la seva tipoligia des d'una pespectiva cronològica.
  • El segon mòdul pretén que l'alumne treballi els principals trets comunicatius del llenguatge dels mitjans, parant especia esment en la seva força persuasiva i seductora.El tercer mòdul aprofundeix en el paper que l'audiència té en tot el procés de comunicació que s'estableix entre ella i els mitjans. Com aquests tenen mecanismes de seguiment i control de les seve preferències i què fan per mantenir-la fidel.
  • El quart capítol està dividit en dos apartats. Un dirigit als alumnes que cursin estudis relacionats amb l'educació on s'apunten els principals trets d'un necessari tractament didàctic dels mitjans de comunicació, tot oferint informació i propostes didàctiques de materials i iniciatives pedagògiques al respecte. L'altre dirigit a estudiants d'altres carreres, on es tracten temes relacionats amb la publicitat, la informació i la ficció.

Continguts

MÒDULS
DESCRIPCIÓ

Mòdul 1

Aspectes bàsics dels mitjans de comunicació

Definició

Tipus de mitjans

Situació actual

Tendències

Mòdul 2

Els llenguatges dels mitjans


Introducció

La representació 

La mediació     

Ficció
            
Informació

Publicitat

Mòdul 3

Audiències


Concepte i control d'audiència

Influències de l'audiència en la producció AV

La recepció: l'audiència activa

Transmissió de valors i contravalors

Mòdul 4

Mitjans de comunicació i educació

Modalitat per a estudiants relacionats amb l'educació


Educació i mitjans

Alguns recursos per reballar els mitjans

Proposta d'activitats

Modalitat per a altres estudiants

Treballem aspectes de la publicitat

Treballem aspectes de la informació

Treballem aspectes de la ficció

Materials del curs

Tots els continguts del curs es troben a la web. D'una banda s'ofereix el contingut bàsic del curs estructurat en quatre mòduls. Aquest contingut bàsic està reforçat amb exemples, imatges i petits fragments audiovisuals, que apareixen a la mateixa web. Està ampliat també a partir de tres tipus de referències de consulta: documents escrits en format PDF o DOC, documents audiovisuals consultables en la pròpia pàgina web i hipervíncles a diferents documents i pàgines web de la xarxa, especificats al llarg dels apartats. Existeixen a més diferents propostes de treball a manera d'activitats, perquè l'alumne pugui desenvolupar de forma pràctica els continguts tractats a cada apartat.

Materials:

- Contingut bàsic: el text i imatges que apareixen a cada apartat
- Documents escrits de consulta en format pdf i doc
- Documents audiovisuals consultables des de la pròpia pàgina web
- Hipervincles a diferents documents o pàgines web de la xarxa, consultables des de la pròpia pàgina web
- Activitats de treball

 Metodologia de treball

Aquest curs es planteja des d'una perspectiva teòrico-pràctica. El curs s'articula a través de les següents dinàmiques:

- Lectura de documents escrits (fragments bibliogràfics, articles, documents en llocs web...) i audiovisuals per a ampliar, analitzar, debatre i/o avaluar aspectes considerats bàsics del programa, relacionats amb els mitjans de comunicació.

- Proposta de realització d'activitats en apartats i subapartats per a aprofundir en conceptes, analitzar situacions i autoavaluar coneixements i punts de vista.

- Utilització del fòrum per a aportar notícies, documents, establir contactes..., sobre temes d'interès que es tractin.

Avaluació

Es proposa la realització amb caràcter obligatori de quatre activitats que deuran ser enviades en el seu moment al professor a través del correu electrònic. La realització d'aquestes activitats és obligatòria per superar el curs. La resta d'activitats i propostes de lectura i consulta de documents web i PDF que apareixen al llarg dels mòduls, tenen una finalitat d'ampliació de coneixements i la seva realització és de caràcter voluntari.

Per superar el curs, caldrà participar, a més, al fòrum, aportant-hi opinions, documents i valoracions a temes que s'aniran tractant progressivament, seguint el pla de temporització. Aquesta participació serà com a mínim d'una intervenció per tema proposat.

Activitats obligatòries d'avaluació:

Mòdul I

Activitat 1.6

Mòdul II

Activitat 2.2

Mòdul III

Activitat 3.9

Mòdul IV

Cada alumne podrà escollir una de les activitats que es proposen al mòdul.

Participacions al fòrum:

- Aportacions referides a dades d'interès sobre alguns mitjans (Carpeta: Història i evolució dels mitjans. Relacionada amb l'activitat 1.4)

- Aportacions referides a l'anàlisi de l'impacte d'un anunci AV. (Carpeta: Publicitat. Relacionada amb l'activitat 2.12)

- Aportacions referides als possibles motius d'èxit d'un determinat programa o sèrie. (Carpeta: el meu programa preferit. Relacionada amb l'activitat 3.3)

Modalitat per a estudiants relacionats amb l'educació

- Aportacions referides a les diferents estratègies educatives utilitzant recursos AV dels mitjans. (Carpeta: Estratègies. Relacionada amb l'activitat 4.1)

Modalitat per a altres estudiants

- Aportacions referides a la tria d'un o altre mitjà d'informació (Carpeta: El meu mitjà d'informació)

Temporizació

Duració. Període: del 02/03/10 al 06/05/10

Módul / activitat / Fórum
Inici
Final
Lectura i anàlisi del pla docent. 03/03/10 10/03/10

Participació al debat Qui som?

03/03/10

10/03/10
MÒDUL 1
Lectura i treball dels continguts del M1 10/03/10 17/03/10
Aportacions al fòrum referides a dades d'interès sobre alguns mitjans (Carpeta: Història i evolució dels mitjans. Relacionada amb l'activitat 1.4) 10/03/10 17/03/10
Data límit d'entrega de la primera activitat obligatòria Activitat 1.6 17/03/10
MÒDUL 2
Lectura i treball dels continguts del M2 18/03/10 03/04/10
Data límit d'entrega de la segona activitat obligatòria Activitat 2.2 03/04/10
Aportacions al fòrum referides a l'anàlisi de l'impacte d'un anunci AV. (Carpeta: Publicitat. Relacionada amb l'activitat 2.12) 19/03/10 03/04/10
MÒDUL 3
Lectura i treball dels continguts del M3 04/04/10 22/04/10
Data límit d'entrega de la tercera activitat obligatòria Activitat 3.9 22/04/10
Aportacions al fòrum referides als possibles motius d'èxit d'un determinat programa o sèrie. (Carpeta: el meu programa preferit. Relacionada amb l'activitat 3.3) 05/04/10 22/04/10
MÒDUL 4
Lectura i treball dels continguts del M4 22/04/10 06/05/10
Data límit d'entrega de la quarta activitat obligatòria 06/05/10

Modalitat per a estudiants relacionats amb l'educació

Aportacions al fòrum referides a les diferents estratègies educatives utilitzant recursos AV dels mitjans. (Carpeta: Estratègies. Relacionada amb l'activitat 4.1)

Modalitat per a altres estudiants

Aportacions al fòrum referides als motius que fan que es triï un o bé un altre mitjà d'informació. (Carpeta: El meu mitjà preferit)

22/04/10 06/05/10