 |
Temporalització
El treball amb aquest bloc té una temporalització
prevista de 2 hores i 20 minuts (la unitat sencera comporta 5 hores).
Es desenvolupa aproximadament en 5 dies, d’acord amb els ajustaments
que pugui fer el formador del curs (la formació amb tota la unitat
es preveu que es realitzi en uns 11 dies).
La temporalització del bloc preveu la consulta
dels continguts principals i els d’ampliació (1 hora) i la
realització de les activitats d’aprenentatge i d’avaluació
estipulades (1 hora i 20 minuts). Les activitats d’aprenentatge
opcionals no es tenen en compte en la temporalització (30 minuts).
Objectius
> Conceptes
- Saber què és un diccionari i quines funcions desenvolupa
- Conèixer l’estructura dels diccionaris i els elements que
la integren.
- Conèixer les diferents obres lexicogràfiques existents.
- Saber quin tipus d’informació contenen les obres lexicogràfiques
i les terminològiques.
> Procediments
- Analitzar la informació que contenen els diccionaris i poder-la
aplicar eficaçment.
- Decidir quin tipus d’obra lexicogràfica o terminològica
cal consultar per demandes concretes.
- Discriminar quin tipus d’informació es pot trobar en un
diccionari general de llengua.
- Interpretar la informació de les entrades de diccionari
- Identificar els objectius que persegueixen i l’abast que tenen
cada una de les diferents obres lexicogràfiques.
> Normes, valors, actituds
- Valorar la importància de la guia d’ús de les obres
lexicogràfiques.
- Concebre el diccionari com una eina que afavoreix l’autonomia
en l’aprenentatge.
- Potenciar l’hàbit en la consulta dels diccionaris.
- Entendre el diccionari com un instrument que permet accedir al coneixement.
- Ser conscient que el coneixement de l’estructura d’un diccionari
i el sistema de codificació de la informació facilita la
tasca d’accés al diccionari.
Activitats
Objectiu específic |
Nucli de coneixement |
Activitat |
Tipologia i recurs |
Dinàmica de treball |
Temps |
Identificar els elements que constitueixen la microestructura d’un
diccionari general (conceptual) |
Què és un diccionari? |
Activitat
1 (d’aprenentatge) |
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta
al formador) |
Individual |
20 minuts |
Reconèixer les característiques de l’ordenació
alfabètica i saber-les aplicar (conceptual, procedimental) |
Què és un diccionari? |
Activitat
2 (d’aprenentatge, opcional) |
Preguntes tancades (prova d’ordenació, interactiva) |
Individual |
[10 minuts] |
Interpretar perquè hi ha omissions de certs termes en els diccionaris
generals i reflexionar sobre la fiabilitat d’algunes fonts lexicogràfiques
(conceptual, procedimental, actitudinal) |
Els diccionaris generals de llengua |
Activitat
3 (d’aprenentatge) |
Preguntes obertes (prova dassaig breu, amb tramesa de resposta al formador) |
Per parelles |
30 minuts |
Aplicar les característiques informatives dels diferents tipus
de diccionaris en l’elaboració de definicions (conceptual,
procedimental) |
Obres lexicogràfiques i obres terminològiques |
Activitat
4 (d’aprenentatge, opcional) |
Preguntes obertes (prova dassaig breu, amb tramesa de resposta al formador) |
Individual |
[20 minuts] |
Analitzar el tractament del lèxic especialitzat que fan les obres
terminològiques i els diccionaris de llengua general (conceptual,
procedimental, actitudinal) |
Els diccionaris generals de llengua
Obres lexicogràfiques i obres terminològiques |
Activitat
5 (d’avaluació) |
Grup de discussió (debat virtual, moderat pel formador) |
Gran grup |
30 minuts |
Activitat d’avaluació final dunitat
Aquesta activitat es relaciona amb el bloc i també
amb laltre bloc de la unitat. Permet fer l’avaluació final
de la unitat. Es pot anar elaborant a mesura que es desenvolupa el treball
amb els diversos blocs i s’ha de lliurar els últims 2 dies
de treball amb la unitat.
Objectiu específic |
Nucli de coneixement |
Activitat |
Tipologia |
Dinàmica de treball |
Temps |
Reflexionar sobre les diferències existents entre els diferents
tipus de diccionaris i experimentar-ho amb un text d’especialitat
(conceptual, procedimental, actitudinal) |
Tota la unitat |
Activitat final dunitat
(davaluació) |
Preguntes obertes (assaig extens, amb tramesa de resposta al formador) |
Individual |
1 hora |
Sistema davaluació
Lavaluació és conjunta a tota la unitat
i implica fer necessàriament les 2 activitats davaluació
previstes per a tota la unitat i lactivitat davaluació final.
Un 40 % de la qualificació s’obté de l’activitat
final; un 50 %, de les activitats d’avaluació formativa; i
un 10 %, de l’aprofitament de les altres activitats d’aprenentatge
no estrictament avaluatives.
|