Temporalització

El treball amb aquest bloc té una temporalització prevista de 2 hores i 20 minuts (la unitat sencera comporta 5 hores). Es desenvolupa aproximadament en 5 dies, d’acord amb els ajustaments que pugui fer el formador del curs (la formació amb tota la unitat es preveu que es realitzi en uns 11 dies).

La temporalització del bloc preveu la consulta dels continguts principals i els d’ampliació (1 hora) i la realització de les activitats d’aprenentatge i d’avaluació estipulades (1 hora i 20 minuts). Les activitats d’aprenentatge opcionals no es tenen en compte en la temporalització (30 minuts).

Objectius

> Conceptes

- Saber què és un diccionari i quines funcions desenvolupa
- Conèixer l’estructura dels diccionaris i els elements que la integren.
- Conèixer les diferents obres lexicogràfiques existents.
- Saber quin tipus d’informació contenen les obres lexicogràfiques i les terminològiques.

> Procediments

- Analitzar la informació que contenen els diccionaris i poder-la aplicar eficaçment.
- Decidir quin tipus d’obra lexicogràfica o terminològica cal consultar per demandes concretes.
- Discriminar quin tipus d’informació es pot trobar en un diccionari general de llengua.
- Interpretar la informació de les entrades de diccionari
- Identificar els objectius que persegueixen i l’abast que tenen cada una de les diferents obres lexicogràfiques.

> Normes, valors, actituds

- Valorar la importància de la guia d’ús de les obres lexicogràfiques.
- Concebre el diccionari com una eina que afavoreix l’autonomia en l’aprenentatge.
- Potenciar l’hàbit en la consulta dels diccionaris.
- Entendre el diccionari com un instrument que permet accedir al coneixement.
- Ser conscient que el coneixement de l’estructura d’un diccionari i el sistema de codificació de la informació facilita la tasca d’accés al diccionari.

Activitats

Objectiu específic Nucli de coneixement Activitat Tipologia i recurs Dinàmica de treball Temps
Identificar els elements que constitueixen la microestructura d’un diccionari general (conceptual) Què és un diccionari? Activitat 1 (d’aprenentatge) Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual 20 minuts
Reconèixer les característiques de l’ordenació alfabètica i saber-les aplicar (conceptual, procedimental) Què és un diccionari? Activitat 2 (d’aprenentatge, opcional) Preguntes tancades (prova d’ordenació, interactiva) Individual [10 minuts]
Interpretar perquè hi ha omissions de certs termes en els diccionaris generals i reflexionar sobre la fiabilitat d’algunes fonts lexicogràfiques (conceptual, procedimental, actitudinal) Els diccionaris generals de llengua Activitat 3 (d’aprenentatge) Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Per parelles 30 minuts
Aplicar les característiques informatives dels diferents tipus de diccionaris en l’elaboració de definicions (conceptual, procedimental) Obres lexicogràfiques i obres terminològiques Activitat 4 (d’aprenentatge, opcional) Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual [20 minuts]
Analitzar el tractament del lèxic especialitzat que fan les obres terminològiques i els diccionaris de llengua general (conceptual, procedimental, actitudinal) Els diccionaris generals de llengua

Obres lexicogràfiques i obres terminològiques
Activitat 5 (d’avaluació) Grup de discussió (debat virtual, moderat pel formador) Gran grup 30 minuts

Activitat d’avaluació final d’unitat

Aquesta activitat es relaciona amb el bloc i també amb l’altre bloc de la unitat. Permet fer l’avaluació final de la unitat. Es pot anar elaborant a mesura que es desenvolupa el treball amb els diversos blocs i s’ha de lliurar els últims 2 dies de treball amb la unitat.

Objectiu específic Nucli de coneixement Activitat Tipologia Dinàmica de treball Temps
Reflexionar sobre les diferències existents entre els diferents tipus de diccionaris i experimentar-ho amb un text d’especialitat (conceptual, procedimental, actitudinal) Tota la unitat Activitat final d’unitat (d’avaluació) Preguntes obertes (assaig extens, amb tramesa de resposta al formador) Individual 1 hora

Sistema d’avaluació

L’avaluació és conjunta a tota la unitat i implica fer necessàriament les 2 activitats d’avaluació previstes per a tota la unitat i l’activitat d’avaluació final. Un 40 % de la qualificació s’obté de l’activitat final; un 50 %, de les activitats d’avaluació formativa; i un 10 %, de l’aprofitament de les altres activitats d’aprenentatge no estrictament avaluatives.