 |
Temporalització
El treball amb aquest bloc té una temporalització
prevista de 3 hores i 20 minuts (la unitat sencera comporta 10 hores).
Es desenvolupa aproximadament en 7 dies, d’acord amb els ajustaments
que pugui fer el formador del curs (la formació amb tota la unitat
es preveu que es realitzi en 20 dies).
La temporalització del bloc preveu la consulta
dels continguts principals i els d’ampliació (1 hora i 20
minuts) i la realització de les activitats d’aprenentatge
i d’avaluació estipulades (2 hores). Les activitats d’aprenentatge
opcionals no es tenen en compte en la temporalització (30 minuts).
Objectius
> Conceptes
- Conèixer què s’entén per
neologia.
- Conèixer el procés de creació neològica
i les seves fases d’implantació.
- Conèixer les bases estructurals de les paraules (arrel, prefix,
sufix).
- Reconèixer els mecanismes de creació neològica
més productius en català i les seves característiques:
la derivació, la composició, les abreviacions (sigles, acrònims,
símbols i abreviatures) i l’adaptació de manlleus.
- Saber què s’entén per lexicalització.
> Procediments
- Conèixer l’existència de diferents
recursos terminològics en català.
- Identificar els elements estructurals que intervenen en el procés
de derivació i la funció d’aquests.
- Distingir els tipus de mots compostos existents en català: propis,
cultes i sintagmes travats.
- Conèixer el significat de les abreviatures més generalitzades
en català.
- Identificar sigles i acrònims en contextos comunicatius diferents.
- Identificar manlleus en diferents textos escrits.
- Conèixer el significat d’alguns dels símbols internacionals
més generalitzats.
> Normes, valors, actituds
- Reflexionar sobre els factors que condueixen a la creació neològica.
- Valorar la importància de la producció neològica
en el desenvolupament terminològic.
- Reflexionar sobre la proximitat existent entre llengües pel que
fa als mecanismes de creació neològica.
- Valorar la importància de conèixer els processos de creació
de termes per tal de facilitar l’aprenentatge, la comprensió
i l’ús dels llenguatges d’especialitat.
- Reflexionar sobre la necessitat de conèixer els processos morfològics
de creació neològica per tal de garantir una major precisió
en l’ús dels mots.
- Reflexionar sobre els processos de lexicalització de les sigles.
Activitats
Objectius específics |
Nucli de coneixement |
Activitat |
Tipologia i recurs |
Dinàmica de treball |
Temps |
Debatre la necessitat de la presència dels
neologismes (actitudinal, conceptual) |
La neologia |
|
Grup de discussió (debat virtual) |
Gran grup |
30 min
|
Identificar els radicals clàssics constituents
d’un terme i extreure’n el significat (procedimental)
|
Els compostos |
|
Pregunta tancada (prova de completar, interactiva)
|
Individual |
10 min |
Determinar el significat de les abreviatures (procedimental)
|
Les abreviatures |
|
Pregunta tancada (prova de completar, interactiva)
|
Individual |
[10 min]
|
Comprendre un text especialitzat en una llengua
diferent de la pròpia i reflexionar sobre la utilitat de
les sigles (procedimental, actitudinal) |
Les sigles |
|
Pregunta tancada (prova de discriminació,
interactiva) |
Individual |
15 min
|
Identificar i conèixer sigles de gran difusió |
Les sigles |
|
Preguntes obertes (prova d’assaig breu amb
tramesa de resposta al formador) |
Individual |
10 min |
Identificar els termes propis d’una àrea
del saber i detectar-hi els manlleus (procedimental) |
L’adaptació de manlleus |
|
Preguntes obertes (prova d’assaig breu amb
tramesa de resposta al formador) |
Individual |
15 min |
Identificar i els procediments de creació
lèxica en textos especialitzats (conceptual, procedimental) |
Mecanismes de creació neològica |
|
Preguntes obertes (prova d’assaig breu amb
tramesa de resposta al formador) |
Individual |
20 min
|
Valorar l’eficàcia de la utilització
dels termes (procedimental, actitudinal) |
La neologia
Les sigles
L’adaptació de manlleus |
|
Pregunta tancada (prova de discriminació,
interactiva) |
Individual |
15 min
|
Reconèixer els processos lèxics
de formació dels neologismes (procedimental) |
Els símbols
La neologia
Les sigles
L’adaptació de manlleus
Les abreviatures |
|
Pregunta tancada (prova de selecció múltiple,
interactiva) |
Individual |
15 min |
Identificar el significat d’abreviatures de gran difusió
(procedimental)
|
Les abreviatures |
|
Pregunta tancada (prova de completar, interactiva) |
Individual |
[10 min]
|
Activitat d’avaluació final d’unitat
Aquesta activitat es relaciona amb els tres blocs de la
unitat, i permet fer-ne l’avaluació final. Es pot anar fent
a mesura que es desenvolupa el treball amb els diversos blocs i s’ha
de lliurar els darrers 5 dies de treball amb la unitat.
Objectius específics |
Nucli de coneixement |
Activitat |
Tipologia i recurs |
Dinàmica de treball |
Temps |
Elaborar un glossari de termes d’especialitat
(actitudinal, conceptual, procedimental) |
Tota la unitat |
|
Estudi d’un cas (cas específic obert,
prova d’assaig extens) |
Individual |
2 hores 25 min
|
Sistema d’avaluació
L’avaluació és conjunta a tota la
unitat i implica fer necessàriament les 10 activitats d’avaluació
previstes per a tota la unitat i l’activitat d’avaluació
final. Un 40 % de l’avaluació s’obté de l’activitat
final; un 50 %, de les activitats d’avaluació formativa; i
un 10 %, de l’aprofitament de les altres activitats d’aprenentatge
no estrictament avaluatives.
|