Temporalització

El treball amb aquest bloc té una temporalització prevista de 3 hores i 20 minuts (la unitat sencera comporta 10 hores). Es desenvolupa aproximadament en 7 dies, d’acord amb els ajustaments que pugui fer el formador del curs (la formació amb tota la unitat es preveu que es realitzi en 20 dies).

La temporalització del bloc preveu la consulta dels continguts principals i els d’ampliació (1 hora i 20 minuts) i la realització de les activitats d’aprenentatge i d’avaluació estipulades (2 hores). Les activitats d’aprenentatge opcionals no es tenen en compte en la temporalització (30 minuts).

Objectius

> Conceptes

- Conèixer què s’entén per neologia.
- Conèixer el procés de creació neològica i les seves fases d’implantació.
- Conèixer les bases estructurals de les paraules (arrel, prefix, sufix).
- Reconèixer els mecanismes de creació neològica més productius en català i les seves característiques: la derivació, la composició, les abreviacions (sigles, acrònims, símbols i abreviatures) i l’adaptació de manlleus.
- Saber què s’entén per lexicalització.

> Procediments

- Conèixer l’existència de diferents recursos terminològics en català.
- Identificar els elements estructurals que intervenen en el procés de derivació i la funció d’aquests.
- Distingir els tipus de mots compostos existents en català: propis, cultes i sintagmes travats.
- Conèixer el significat de les abreviatures més generalitzades en català.
- Identificar sigles i acrònims en contextos comunicatius diferents.
- Identificar manlleus en diferents textos escrits.
- Conèixer el significat d’alguns dels símbols internacionals més generalitzats.

> Normes, valors, actituds

- Reflexionar sobre els factors que condueixen a la creació neològica.
- Valorar la importància de la producció neològica en el desenvolupament terminològic.
- Reflexionar sobre la proximitat existent entre llengües pel que fa als mecanismes de creació neològica.
- Valorar la importància de conèixer els processos de creació de termes per tal de facilitar l’aprenentatge, la comprensió i l’ús dels llenguatges d’especialitat.
- Reflexionar sobre la necessitat de conèixer els processos morfològics de creació neològica per tal de garantir una major precisió en l’ús dels mots.
- Reflexionar sobre els processos de lexicalització de les sigles.


Activitats

Objectius específics
Nucli de coneixement
Activitat
Tipologia i recurs
Dinàmica de treball
Temps
Debatre la necessitat de la presència dels neologismes (actitudinal, conceptual)
La neologia
Activitat 1 (d’avaluació)
Grup de discussió (debat virtual)
Gran grup
30 min
Identificar els radicals clàssics constituents d’un terme i extreure’n el significat (procedimental)
Els compostos
Activitat 2 (d’aprenentatge, opcional)
Pregunta tancada (prova de completar, interactiva)
Individual
10 min
Determinar el significat de les abreviatures (procedimental)
Les abreviatures
Activitat 3 (d’aprenentatge, opcional)
Pregunta tancada (prova de completar, interactiva)
Individual
[10 min]
Comprendre un text especialitzat en una llengua diferent de la pròpia i reflexionar sobre la utilitat de les sigles (procedimental, actitudinal)
Les sigles
Activitat 4 (d’avaluació)
Pregunta tancada (prova de discriminació, interactiva)
Individual
15 min
Identificar i conèixer sigles de gran difusió
Les sigles
Activitat 5 (d’aprenentatge)
Preguntes obertes (prova d’assaig breu amb tramesa de resposta al formador)
Individual
10 min
Identificar els termes propis d’una àrea del saber i detectar-hi els manlleus (procedimental)
L’adaptació de manlleus
Activitat 6 (d’avaluació)
Preguntes obertes (prova d’assaig breu amb tramesa de resposta al formador)
Individual
15 min
Identificar i els procediments de creació lèxica en textos especialitzats (conceptual, procedimental)
Mecanismes de creació neològica
Activitat 7 (d’avaluació)
Preguntes obertes (prova d’assaig breu amb tramesa de resposta al formador)
Individual
20 min
Valorar l’eficàcia de la utilització dels termes (procedimental, actitudinal)
La neologia

Les sigles

L’adaptació de manlleus
Activitat 8 (d’aprenentatge)
Pregunta tancada (prova de discriminació, interactiva)
Individual
15 min
Reconèixer els processos lèxics de formació dels neologismes (procedimental)
Els símbols

La neologia

Les sigles

L’adaptació de manlleus

Les abreviatures
Activitat 9 (d’aprenentatge)
Pregunta tancada (prova de selecció múltiple, interactiva)
Individual
15 min

Identificar el significat d’abreviatures de gran difusió (procedimental)
Les abreviatures
Activitat 10 (d’aprenentatge, opcional)
Pregunta tancada (prova de completar, interactiva)
Individual
[10 min]

Activitat d’avaluació final d’unitat

Aquesta activitat es relaciona amb els tres blocs de la unitat, i permet fer-ne l’avaluació final. Es pot anar fent a mesura que es desenvolupa el treball amb els diversos blocs i s’ha de lliurar els darrers 5 dies de treball amb la unitat.

Objectius específics
Nucli de coneixement
Activitat
Tipologia i recurs
Dinàmica de treball
Temps
Elaborar un glossari de termes d’especialitat (actitudinal, conceptual, procedimental)
Tota la unitat
Estudi d’un cas (cas específic obert, prova d’assaig extens)
Individual
2 hores 25 min

Sistema d’avaluació

L’avaluació és conjunta a tota la unitat i implica fer necessàriament les 10 activitats d’avaluació previstes per a tota la unitat i l’activitat d’avaluació final. Un 40 % de l’avaluació s’obté de l’activitat final; un 50 %, de les activitats d’avaluació formativa; i un 10 %, de l’aprofitament de les altres activitats d’aprenentatge no estrictament avaluatives.