Temporalització

El treball amb aquest bloc té una temporalització prevista de 3 hores (la unitat sencera comporta 12 hores i 30 minuts). Es desenvolupa aproximadament en 6 dies, d’acord amb els ajustaments que pugui fer el formador del curs (la formació amb tota la unitat es preveu que es realitzi en uns 25 dies).

La temporalització del bloc preveu la consulta dels continguts principals i els d’ampliació (30 minuts) i la realització de les activitats d’aprenentatge i d’avaluació estipulades (2 hores i 30 minuts). Les activitats d’aprenentatge opcionals no es tenen en compte en la temporalització (30 minuts).

Objectius

> Conceptes

- Conèixer què sustenta la pregunta d’investigació.
- Conèixer els diferents tipus de mètodes d’investigació existents.
- Conèixer les diferents tècniques de recollida d’informació.

> Procediments

- Exposar de manera clara i directa la pregunta d’investigació.
- Identificar els objectius que orienten la redacció d’un article i determinar-ne l’adequació.
- Redactar el disseny d’una recerca.

> Normes, valors, actituds

- Valorar la necessitat de reflexionar sobre la preparació d’un article científic.
- Prendre consciència de la importància de cada una de les fases en què es desenvolupa un article.

Activitats

Objectius específics Nucli de coneixement Activitat Tipologia i recurs Dinàmica de treball Temps
Identificar la informació relativa al disseny d’una investigació i analitzar com s’exposa (conceptual, procedimental)

El procés de recerca

El propòsit de la recerca

Activitat 1
(d’aprenentatge)
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual 30 minuts
Analitzar la validesa d’una pregunta d’investigació (conceptual, procedimental)

El procés de recerca

El propòsit de la recerca

Activitat 2
(d’avaluació)
Grup de discussió (debat virtual, moderat pel formador) Gran grup 30 minuts
Determinar i valorar l’adequació de la formulació d’uns objectius d’investigació (conceptual, actitudinal)

El procés de recerca

El propòsit de la recerca

Activitat 3
(d’aprenentatge)
Preguntes tancades (pregunta de discriminació, interactiva) Individual 10 minuts
Identificar els objectius que han orientat la redacció de l’article (conceptual, procedimental)

El procés de recerca

El propòsit de la recerca

Activitat 4
(d’avaluació)
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Parelles 20 minuts
Determinar la metodologia apropiada per a diferents tipus d’investigació (conceptual, procedimental) Mètodes i tècniques de recopilació d’informació Activitat 5
(d’aprenentatge)
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual 20 minuts
Elaborar el cos dels instruments de recollida d’informació (conceptual, procedimental) Mètodes i tècniques de recopilació d’informació Activitat 6
(d’aprenentatge, opcional)
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual [30 minuts]
Redactar el disseny d’una recerca aplicant els aprenentatges del bloc (conceptual, procedimental, actitudinal) Tot el bloc Activitat 7
(d’aprenentatge)
Aplicació d’aprenentatges (elaboració d’un disseny, amb tramesa de resposta al formador) Individual 40 minuts

Activitat d’avaluació final d’unitat

Aquesta activitat es relaciona amb el bloc i també amb els altres dos blocs de la unitat. Permet fer l’avaluació final de la unitat. Es pot anar elaborant a mesura que es desenvolupa el treball amb els diversos blocs i s’ha de lliurar els últims 5 dies de treball amb la unitat.

Objectiu específic Nucli de coneixement Activitat Tipologia Dinàmica de treball Temps
Elaborar la ressenya d’una obra significativa de la pròpia disciplina que permeti aplicar els aprenentatges de la unitat (conceptual, procedimental, actitudinal) Tota la unitat Activitat final d’unitat (d’avaluació) Preguntes obertes (assaig extens, amb tramesa de resposta al formador) Individual 1 hora i 35 minuts

Sistema d’avaluació

L’avaluació és conjunta a tota la unitat i implica fer necessàriament les 7 activitats d’avaluació previstes per a tota la unitat i l’activitat d’avaluació final. Un 40 % de la qualificació s’obté de l’activitat final; un 50 %, de les activitats d’avaluació formativa; i un 10 %, de l’aprofitament de les altres activitats d’aprenentatge no estrictament avaluatives.