l. General
M1
- VERDÚ, VICENTE. (2003) El estilo del mundo. La vida
en el capitalismo de ficción. Barcelona:
Anagrama.
- POSTMAN, NEIL. (2001) Divertirse hasta morir.Barcelona:
Ediciones de la Tempestad.
- GRUPO SPECTUS.(2004) Máscaras y espejismos. Madrid:
Ediciones de la Torre.
- SARTORI, GIOVANNI. (1998) Homo videns.
La sociedad teledirigida. Madrid:
Taurus.
- GABELAS, JOSÉ ANTONIO y GURPEGUI, CARLOS (coords.).
(2001) La mirada futura: educación y nuevas tecnologías. Zaragoza:
Prensa Diaria Aragonesa, S.A.
M2
- CHOMSKY, N., RAMONET, I. (1996): Cómo nos venden la
moto. Icaria, Barcelona.
- GABELAS, JOSÉ ANTONIO y GURPEGUI, CARLOS (coords.).
(2005)Medios, industria de valores. Zaragoza: Prensa
Diaria Aragonesa, S.A.
- GONZÁLEZ REQUENA, Jesús (1988). El
discurso televisivo: espectáculo de la postmodernidad, Madrid,
Cátedra.
- VILCHES, Lorenzo (1995), Introducción:
La televerdad. Nuevas estrategias de mediación. Telos
nº 43.
- TURKLE, SHERRY. (1997)La
vida en la pantalla. La construcción de la identidad en la
era de Internet. Barcelona: Ed. Paidós Transiciones.
M3
- CALLEJO GALLEGO, Javier (1995). La audiencia activa. El consumo
televisivo: discursos y estrategias, Madrid, C.I.S.
- BALLESTA, JAVIER y GUARDIOLA, PLÁCIDO. (2001) Escuela,
Familia y Medios de Comunicación. Madrid:
Editorial CCS.
- ALONSO, M., MATILLA, L. (1990): Imágenes
en acción. Análisis y práctica de la expresión
audiovisual en la escuela activa. Akal, Madrid.
- BUCKINGHAM, D. (2005): Educación en medios. Paidós
comunicación. Barcelona.
- RAMONET, I. La tiranía de la comunicación.
Ediciones Temas para el debate. Madrid 1998
M4
- FERRÉS, JOAN. (2000) Educar
en una sociedad del espectáculo. Barcelona:Ed.
Paidós Papeles de Pedagogía.
- KAPLÚN,
MARIO. (1998)Una
pedagogía de la comunicación. Madrid:
Ediciones de la Torre.
- GARCÍA MATILLA, AGUSTÍN.
(2003) Una
televisión para la educación. La utopía
posible. Barcelona:
Gedisa.
- PÉREZ TORNERO, J.M. (ed.). (2000)Comunicación
y educación en la sociedad de la información. Barcelona:
Ed. Paidós Papeles de Comunicación.
2. Comentada
- Grup
SPECTUS.(2004) Máscaras
y espejismos. Madrid: Ediciones de la Torre.
Aquest grup
d'educadors planteja una oberta unió de la teoria
i la praxi comunicativa, de la reflexió i l'acció entorn
de l'ecosistema que propicien els mitjans. És un llibre dividit en
sis capítols
que recorren els diferents gèneres i mitjans audiovisuals i
digitals, amb un marc teòric que centra cada tema, i un ampli
assortiment d'activitats. Des d'un enfocament per a la comunicació,
el grup Spectus destil·la la seva experiència educativa
en una clara aposta per integrar els mitjans a l'aula i potenciar
la crítica
ciutadana.
- Chomsky, N., Ramonet,
I. (1996): Cómo
nos venden la moto. Icaria,
Barcelona.
Estem davant
un llibre petit en dimensions però enorme
en potencial crític i provocador. Es tracta d'un breu assaig de
com els mitjans de comunicació són bastant més que
el quart poder. Els amos dels mitjans estan en tots els llocs, des de
la cambra d'estar de la nostra casa, fins al supermercat de la cantonada,
passant per totes i cadascuna de les pantalles que poblen l'escenari
rural o urbà en el qual ens trobem. Les seves consignes formen
part de l'oxigen que respirem. Chomsky ho descriu amb abundants exemples.
- Buckingham, D. (2005): Educación
en medios. Paidos
comunicación. Barcelona.
Buckingham
perllonga les seves tesis de la seva anterior obra: réixer
en els mitjans electrònics, amb una
posició distant i integradora sobre el que suposa la presència
dels mitjans en el nostre entorn. Si bé no se centra en les audiències,
sí que establix un context d'anàlisi bastant complet i
despreocupat sobre els múltiples prejudicis i fixacions que
existeixen contra els mitjans. L'autor repta a educadors i ciutadans
a donar una resposta als diferents avenços socials, polítics
i tecnològics
que emmarquen l'existència dels mitjans, missatges i productes.
- García Matilla,
Agustín.
(2003) Una televisión
para la educación. La utopía posible. Barcelona:
Gedisa.
Una televisió
per a l'educació.
Una utopia possible. Agustín García Matilla exposa en aquesta
obra una posició real, viable i possible de la utopia. Justifica
amb una anàlisi de la televisió educativa en diferents
països, defensant que sí és possible fer una televisió que
eduqui i diverteixi. L'autor facilita les estratègies i procediments
perquè aquesta utopia sigui real. Convida al treball en xarxa
i cooperatiu entre els molts educadors i col·lectius que reivindiquen
la ciutadania crítica i responsable amb els seus consums, especialment
el televisiu..
|