![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Els
llenguatges dels mitjans. Introducció |
Per molt que ens pugui semblar, els mitjans no són finestres obertes ni tampoc reflexos del món. Se serveixen d'uns recursos tècnics i humans, que des d'uns interessos, buscant uns beneficis econòmics, guionitzen, seleccionen i editen la realitat per a servir-la als seus públics i audiències amb els mitjans, suports, formats i el moment oportú.
Què entenem
per... Emissor : persona o grup de persones que elaboren el missatge.
Missatge : un grup de símbols, signes i codis que estan estructurats segons unes regles precises.
Receptor: persona/es que rep el missatge.
El llenguatge en les seves dimensions de comunicació verbal i no verbal no és només un instrument de comunicació interpersonal. També és un mitjà de representació del món. Aquesta representació precisa d'una descodificació en les seves “formes i fons”, significants i significats. Quan un nen aprèn el llenguatge, no aprèn solament unes paraules i uns significats, també aprehèn determinats significats culturals que aquests signes transmeten. El marc de la representació mediàtica permet la selecció, combinació d'esdeveniments i comentaris. Així es creen històries i personatges, utilitzant un ampli ventall de recursos com: el tractament de la veracitat, es procura que el que es narra sembli verídic emfatitzant les imatges; la utilització intencionada de les presències i absències, que s'inclouen i subratllen, que s'ignoren o s'exclouen; l'ús d'estereotips en els seus grups socials, situacions i personatges. Identificar el nivell de representació de qualsevol missatge/producte mediàtic implica trencar la naturalitat del mitjà. Qüestionar-se presentacions del tipus “així són les coses, així els les hem explicat”. |
![]() |
![]() |
---|
![]() Tenint en compte l'esquema de comunicació que et presentem en aquest apartat, cerca alguna notícia esportiva o política d'actualitat que coneguis, i comenta com creus que condicionaran els diferents factors que influeixen en la seva recepció (filtres, embalatge, codificació, soroll, decodificació.). |
![]() Existeix
la comunicació audiovisual? de
Llorenç Villatorro |