![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Els llenguatges dels mitjans. La mediació | ![]() |
1.- Mediació Els
MCM no es poden entendre sense col·locar-los en el seu propi
context, per a això descriurem tres nivells de mediació.
De poc serveix analitzar un mitjà, després un altre i
finalment un altre. Tots, televisió, premsa, ràdio i
internet, es troben dintre del mateix entramat econòmic i financer
que els sustenta, permet i dicta les seves normes. A això li'n
diem primer nivell de mediació. Per exemple, El País
pertany a un entramat financer anomenat Grupo Prisa, que descriu aquest
primer nivell de mediació. Podem observar les similituds ideològiques, la coincidència amb els temes tractats i el seu enfocament, la presència de notícies dels mitjans del mateix grup i informacions sobre el grup mediàtic. 2.- El context del mitjà Hem vist com el ciutadà que veu, llegix, escolta o navega per un mitjà de comunicació, es troba en un context de recepció, però els MCM també disposen del seu propi context, que els condiciona i en certa manera determina la manera de construir la seva representació. Podem parlar de macrocontext de producció i difusió, que és el que marca cada grup de comunicació. Si ens referim al Canal Cuatro, sabem que correspon al Grupo Prisa, que a més té una sèrie de canals, emissores, revistes, editorials, etc; a més d'altres negocis fora del món de la comunicació. També sabem que la notícia, el titular, el comentari que surti a l'informatiu d'aquest canal, seguirà les directrius de l'editorial del grup. A això podem denominar-ho macrocontext de producció-distribució-difusió. Aquest macrocontext estarà condicionat a la pròpia ideologia del grup, i a la que marca el mercat. El mateix podem dir de qualsevol altre mitjà. Fixeu-vos en les dues pàgines de "El País" que varen sortir per informar de l'estrena d'una sèrie a Canal Cuatro: |
![]() |
![]() |
![]() |
Aquesta
foto de la guerra de Vietnam, apareguda als mitjans, va contribuir a
canviar el punt de vista de la societat americana sobre la guerra.
|
Berlusconi és
un empresari amb ganes de gobernar Itàlia que poseeix i controla
importants mitjans de comunicació . Va utilitzar tots aquests
mitjans per aconseguir la fita. |
Aquesta imatge és una de les icones del segle XX |
3.- La figura del mediador Als
anys cinquanta i seixanta el gran mediador era la veu. Més endavant ho ha esdevingut la imatge dels NO-DOS, sempre en blanc i negre que ens explicaven els fets destacats del franquisme i ens deien què havia de pensar la societat espanyola. Amb la dècada dels
setanta van arribar els presentadors i conductors de notícies,
que marcaven el ritme i la inflexió de l'actualitat. Després
van venir els parella-presentadors, ell i ella que des d'un to més
informal seguien i segueixen marcant aquest ritme i aquest to. Aquesta
darrera
dècada, al costat d'aquesta fórmula s'oferix la màxima
naturalitat. Es tracta de convèncer a l'espectador que es
troba a la notícia, que de fet desapareix la distància
i que ell/ella es troba al lloc dels fets. Com si no hi hagués
mediació.
Per això es detallen els “cromes” amb tanta versemblança. És
com si l'espectador es trobés allí. Es fa creure al
ciutadà que ha desaparegut la mediació, l'efecte de transparència és
total. El frau informatiu també. |
![]() Observa la mateixa notícia explicada per diferents presentadors d'actualitat als noticiaris. Fins a quin punt creus que el fet que el presentador sigui un o altre, influència de manera diferent la percepció que de la notícia pugui tenir l'audiència? Creus que... -
La informació presentada per cadascun
d'ells té el mateix sentit? |
|
|
|
||||||
Imatges del NO DO |
Tall de veu de JJ Santos COPE |
Exemple croma |
Llegeix la introducció del document del CAC (Consell Audiovisual de Catalunya) sobre la COPE (Cadena de Ondas Populares Española) i cerca els comentaris que aquesta cadena fa sobre els catalans i la seva política. Respon:
|
4.- Entre nosaltres i la realitat Les representacions que produeixen els mitjans, no tindrien cap sentit sense un receptor, sense algú que les rebés. L'espectador com a individu i com audiència no només veu la notícia a la televisió, llegix la portada del diari, escolta l'esport a la ràdio, sinó que també veu, llegix i escolta des de la seva experiència, amb els seus coneixements, en una situació anímica concreta, i des d'un context cultural determinat. Totes aquestes variables estan condicionant la recepció d'aquestes representacions mediàtiques. Així com entre espectador i realitat existeix un intermediari que produeïx representacions, entre representació i espectador (en el cas de la tele) es produeïxen una sèrie d'interaccions (jo veig i penso, jo veig i m'assec, jo veig amb uns altres ...) que també estan condicionant la manera de rebre la representació. Aquests aspectes posen en qüestió la influència dels mitjans vers l'espectador per dues raons. En primer lloc l'espectador segueix aquells mitjans que tenen una ideologia similar a la seva. En segon lloc quan reben missatges emesos per mitjans que no son de la seva ideologia, els qüestionen i moltes vegades els rebutgen. El que consegueixen els mitjans és, moltes vegades, radicalitzar les postures més que no pas canviar-les. La diferenciació entre les representacions (bell, alt i intel·ligent...) i un mateix amb el seu entorn més immediat, han de tenir molt en compte la seva dimensió racional i emotiva. Estem parlant de mitjans de comunicació que es basen primordialment en el poder de la imatge. Sabem que allò visual no es dirigeix a l'intel·lecte, sinó a la fibra emotiva. Pretén commoure per a convèncer, persuadir o atreure. Sigui quin sigui el document audiovisual que vegem en grup, és important que pensem en un temps i un espai per a l'expressió conjunta. Cal parlar-ne. Que cadascun dels participants en el visionat expressi allò que li ha suggerit, impactat, estranyat o allò que ha sentit. Aquesta expressió crearà un clima comunicatiu molt apropiat per a seguir amb l'anàlisi crítica dels seus missatges. Mitjançant la interpel·lació racional desmuntarem aquella construcció que cadascun ha percebut. D'aquesta manera, el distanciament crític ens permet separar l'impacte que ens ha provocat el mitjà i podrem situar-nos en una nova recepció crítica que pren el seu sentit des de i per a la comunicació en el grup. Individu i grup constitueixen el context de la mediació que permet una recepció crítica per a una ciutadania més conscient del dret a estar ben informada. |
La concentració de mitjans de Carles Llorens |