Introducció Bibliografia Inici Pla Docent Capítol 1 Capítol 2 Capítol 3 Capítol 4
Transmissió de valors i contravalors

Les diferents representacions dels mitjans són portadores de significats i valors socials. D'aquí el seu poderós efecte socialitzant. En els inicis d'aquest nou mil·lenni, segle i any 2006 estem immersos en uns estats d'opinió que se sustenten en valors molt dominants. D'ençà l'atemptat contra les Torres Bessones a N.York, l'administració Bush i els seus congèneres s'estan preocupant perquè la ciutadania estigui no només controlada, sinó també vigilada i teledirigida pels seus mitjans afins. Nous sistemes de control “veuen i escolten” el que els ciutadans fan i diuen. L'excusa del terrorisme serveix per a vendre seguretat i protecció: el preu és la privadesa del ciutadà.

Aquest és només un exemple. També podem parlar d'altres valors socials menys sobresortints, cosa que no vol dir que menys trascendents: l'èxit fàcil que venen les sèries, la publicitat o els múltiples estereotips que es construeixen amb les minories ètniques, la dona, la infància o la joventut. Un cotxe no només ven l'automòbil, també ven joventut, classe social, prestigi, èxit... L'anàlisi de la persuasió emocional i la valoració de l'èxit i la bellesa física. La identificació i diferenciació entre consum i èxit personal. També la pèrdua del sentit de l'esforç personal com a mitjà per a realitzar-se (n'anomenaríem cultura de la mandra). El pacifisme, com a rebuig de la violència o com a mitjà per resoldre conflictes. La solidaritat i la cooperació com alternativa a la competitivitat...

Els informatius, la publicitat, les sèries televisives, els jocs digitals..., estan plens de valors “afegits” com els descrits, i de significats que també consumeix l'espectador dia a dia, molts cops sense adonar-se'n.

Aquestes tres sèries: "Física o química", "Sin tetas no hay paraíso" i "Escenas de matrimonio" han tingut cert ressò mediàtic pel tractament de certs aspectes presonals i socials. El tractament de les situacions i els conflictes en aquestes sèries fa pensar a determinats grups socials que transmeten valors negatius per als espectadors.

Fes una ullada a aquests vídeos de les sèries:

 
 

I també a informacions que s'hi refereixen, que han aparegut en alguns mitjans:

Reclaman la retirada de 'Escenas de matrimonio'

Críticas a 'Física o química' por 'denigrar y cariturizar' la enseñanza

Piden la retirada de 'Física y Química' por limitarse a "sexo y violencia"

'Sin tetas no hay paraíso' planta cara al partido de fútbol España-Francia

Pots completar el repàs a aquestes sèries veient-les per televisió o bé internet i cercant informacions a altres mitjans.

Aquests personatges representen certs valors de tipus personal, social i econòmic. Són vistos pels espectadors i en funció del grau d'identificació amb cadascun d'ells, els resultaran més o menys acceptables.
Activitat 3_9

Analitza les característiques de diferents personatges utilitzant les pautes marcades en aquesta taula de valors. Fes-ho a partir de documents audiovisuals d'alguna producció de Walt Disney, sèrie de dibuixos animats, o qualsevol sèrie americana que estigui en antena.

Activitat obligatòria d'avaluació

Documents de consulta:

Una lectura del Rey León

Victor Manuel Mari Saez

Educación ciudadana y medios de comunicación

Vicente Romano