![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Els
llenguatges dels mitjans. La informació |
1.- Els punts de vista Informació procedeix "d'informés", donar forma. Ja són història els feixucs i pesats debats sobre si la informació podia arribar a ser ser objectiva o no. A hores d'ara ningú es planteja aquest tema, ha quedat clar que el tractament de la informació depén de qui la diu i moltes vegades descaradament es fa palesa aquesta condició. Els informatius són un dels gèneres periodístics més importants. Els informatius conformen una manera de veure la realitat a través de múltiples i elaborats signes. Els grans mitjans exploten, almenys a nivell d'imatge, el seu vaixell almirall que és la informació, venent la seva programació informativa com el més selecte del seu treball . Els programes informatius són objecte de curosa atenció en la seva planificació i presentació ja que d'ells depén en bona part el prestigi de la cadena o l'emissora. Malgrat tot, Eduardo Galeano ens recorda que “estem informats de tot, però de fet no ens assabentem de gran cosa”. Es constata que els informatius han gaudit d'un permís especial a l'hora de fer-nos passar pel més mediàtic realisme de les notícies que ens fan arribar. Un reflex d'aquest suposat realisme ho són frases com aquestes, pronunciades per diferents mitjans en diferents moments: “així és com ha ocorregut, i així els ho hem explicat”, “la informació en estat pur”, “si ho diem és perquè és cert”,”si us ho mostrem és perquè existeix”... Convé recordar al respecte que els grans grups mediàtics sobreviuen en una dura competència per l'audiència, oferint cada vegada més espectacle i menys contingut informatiu, generant així una generalitzada confusió entre informació i entreteniment. |
![]() |
![]() |
![]() |
L'última
fita informativa l'ha marcat internet que és una excel·lent
eina per a la informació, encara que pugui semblar més
un lloc d'oci. Els portals són una adreça que dintre
de la xarxa serveix com a pàgina de referència per
a qualsevol usuari. Abans eren simples cercadors, ara ofereixen serveis
afegits, com notícies,
correus, webs, directoris, etc. |
Articles d'Ignacio Ramonet: Revolución
digital y globalización |
![]() Mireu aquesta presentació:Punts de vista de la informació Una
vegada feta l'activitat, centreu-vos en les fotografies. Justifiqueu
si la tendència política de cada mitjà ha influit
en la fotografia escollida. Busqueu les possibles raons que els han
pogut portar a seleccionar cada fotografia. |
2.- Tipus de programes Les
maneres de presentació de la informació són variades,
però cal destacar-ne dues per la seva freqüència
i importància: |
|
Conforme ens referim a un àmbit o temàtica, els informatius poden ser d'actualitat, de música, d'esports, d'espectacles, del temps, de temes internacionals, locals, etc... Els darrers anys estem assistint a un boom dels reality show en les seves diferents versions i formats. Sembla que un metagènere (fusió de realitat i ficció), supera els límits fins ara establerts del docudrama. El mitjà televisiu ha contagiat a la resta dels mitjans, embalant la informació en un relat molt emocional que busca l'empatia, identificació i projecció de l'espectador, oïdor, usuari i lector. |
Escull
un diari d'àmbit nacional i selecciona un article de cada gènere
periodístic. Argumenta per què s'ha utilitat aquest gènere. Pots
utilitzar el document de consulta: Los géneros periodisticos
informativos en la actualidad internacional. |
Los géneros periodísticos informativos en la actualidad internacional Dra. Pastora Moreno Espinosa |
3- Dels fets a l'opinió Qualsevol fragment o unitat informativa de qualsevol mitjà conté sempre dos ingredients amb freqüència íntimament barrejats: esdeveniments i comentaris. Pels primers entenem que són fets/successos mostrats en un mitjà audiovisual, sonor, imprès o digital, formats bàsicament per dades i fets. En segon lloc tenim els comentaris. Es tracta d'aportacions visuals, audiovisuals o sonores que il·lustren, completen, interpreten o valoren l'ocorregut amb elements que no pertanyen al conjunt dels fets. Aconteixements (fets) i comentaris apareixen molt barrejats, molt junts en totes les modalitats informatives. Això obstaculitza l'anàlisi. El temps que es dedica als comentaris o bé a les opinions, és molt més que el que es dedica a l'esdeveniment en sí. Al món de la premsa apareixen els dos ingredients teòricament separats pel seu propi format: la notícia té menys comentaris que aconteixements. Els reportatges tenen més comentaris. No obstant això, no és senzill separar ambdues dimensions perquè l'espectacle sempre està present. |
Utilitza l'esquema de dalt per fer una relació dels fets i comentaris d'aquesta notícia sobre el tabac apareguda als informatius de TV3.Notícia -
Relata els fets que s'hi expliquen. Utilitza l'esquema anterior per fer l'anàlisi |
Superar la desmemoria y combatir la desinformación como condiciones inexcusables de una sociedad Agustín García Matilla. |
4.- Tendències polítiques i/o socials dels mitjans Les agències són grans supermercats que abasteixen als mitjans amb el noranta per cent de la informació mundial. Atendre els quaranta focus d'informació permanent que hi ha al planeta requereix un desplegament enorme de recursos que els mitjans no poden cobrir, per això compren les notícies a aquestes agències planetàries. El poder dels seus propietaris és enorme i tots els mitjans s'abasteixen de les mateixes fonts. Avui les grans empreses d'oci i de les noves tecnologies es converteixen en megafusions de la indústria de la comunicació. Pensem en la factoria Disney associada a l'ABC; la Warner i la CNN, els accionistes de la qual són els mateixos que la gran plataforma digital HBO (televisió de pagament). Des dels anys setanta l'anomenada “escola de Birmhinham”, focalitzada al voltant del Centre d'Estudis Culturals (CCCS), va proposar un nou enfocament d'estudi dels mitjans, considerant com a essencial que els mitjans són empreses. En plena globalització, la convergència dels grans grups financers defineix la naturalesa i els objectius de qualsevol mitjà de masses, pel que a la seva ideologia social i política respecta. Aquí podeu veure una polèmica recent sobre manipulació informativa.
|
Analitza
la tendència política dels mitjans que t'hem ficat
a l'activitat 2_6 de l'apartat referit al tractament
de la ficció. Investiga quins són els seus propietaris
utilitzant l'esquema de l'activitat 1_4 de l'apartat Situació actual del
tema 1. Agrupal's segons les seves tendències
ideològiques i raona les teves conclusions. |
Francesc Burguet Ardiaca |