Introducció Bibliografia Inici Pla Docent Capítol 1 Capítol 2 Capítol 3 Capítol 4
Els llenguatges dels mitjans. La informació

1.- Els punts de vista

Informació procedeix "d'informés", donar forma. Ja són història els feixucs i pesats debats sobre si la informació podia arribar a ser ser objectiva o no. A hores d'ara ningú es planteja aquest tema, ha quedat clar que el tractament de la informació depén de qui la diu i moltes vegades descaradament es fa palesa aquesta condició. Els informatius són un dels gèneres periodístics més importants. Els informatius conformen una manera de veure la realitat a través de múltiples i elaborats signes. Els grans mitjans exploten, almenys a nivell d'imatge, el seu vaixell almirall que és la informació, venent la seva programació informativa com el més selecte del seu treball . Els programes informatius són objecte de curosa atenció en la seva planificació i presentació ja que d'ells depén en bona part el prestigi de la cadena o l'emissora. Malgrat tot, Eduardo Galeano ens recorda que “estem informats de tot, però de fet no ens assabentem de gran cosa”.

Es constata que els informatius han gaudit d'un permís especial a l'hora de fer-nos passar pel més mediàtic realisme de les notícies que ens fan arribar. Un reflex d'aquest suposat realisme ho són frases com aquestes, pronunciades per diferents mitjans en diferents moments: “així és com ha ocorregut, i així els ho hem explicat”, “la informació en estat pur”, “si ho diem és perquè és cert”,”si us ho mostrem és perquè existeix”...

Convé recordar al respecte que els grans grups mediàtics sobreviuen en una dura competència per l'audiència, oferint cada vegada més espectacle i menys contingut informatiu, generant així una generalitzada confusió entre informació i entreteniment.

L'última fita informativa l'ha marcat internet que és una excel·lent eina per a la informació, encara que pugui semblar més un lloc d'oci. Els portals són una adreça que dintre de la xarxa serveix com a pàgina de referència per a qualsevol usuari. Abans eren simples cercadors, ara ofereixen serveis afegits, com notícies, correus, webs, directoris, etc.

Consulta al web:
Etcéter@ Revista de medios de comunicación social

Articles d'Ignacio Ramonet:

Revolución digital y globalización
En medios, ausencia de credibilidad

Article sencer en PDF

Activitat 2_8

Mireu aquesta presentació:Punts de vista de la informació

Una vegada feta l'activitat, centreu-vos en les fotografies. Justifiqueu si la tendència política de cada mitjà ha influit en la fotografia escollida. Busqueu les possibles raons que els han pogut portar a seleccionar cada fotografia.

2.- Tipus de programes

Les maneres de presentació de la informació són variades, però cal destacar-ne dues per la seva freqüència i importància:

• El telenotícies o telediari és l'informatiu rei en el mitjà televisiu. Es tracta de la narració de successos, fets o aconteixements que es realitza mitjançant la transmissió en directe, l'enregistrament dels fets, la informació donada per un locutor, o la informació oferta per imatges d'arxiu. Aquesta manera d'informar té la seva concreció al diari principalment a les portades, a la ràdio, a les seves capçaleres, a internet en els punts vitals de les seves pàgines web.

• El reportatge és la narració audiovisual i/o impresa (menys digital) i també sonora, que intenta explicar com i per què han succeït uns fets d'actualitat en el mateix lloc que es produeixen. Es diferencia clarament de la notícia pel temps (10-12 minuts, enfront del 1-2 de la notícia, en cas de ser audiovisual). També es diferencia pel tractament i per la major inclusió de comentaris i/o opinions. El reportatge pot disposar de diferents tractaments i formats: l'entrevista, les enquestes, la conferència de premsa, la roda de premsa, els col·loquis, el debat, la informació especial...

 

 

Conforme ens referim a un àmbit o temàtica, els informatius poden ser d'actualitat, de música, d'esports, d'espectacles, del temps, de temes internacionals, locals, etc...

Els darrers anys estem assistint a un boom dels reality show en les seves diferents versions i formats. Sembla que un metagènere (fusió de realitat i ficció), supera els límits fins ara establerts del docudrama. El mitjà televisiu ha contagiat a la resta dels mitjans, embalant la informació en un relat molt emocional que busca l'empatia, identificació i projecció de l'espectador, oïdor, usuari i lector.

Activitat 2_9

Escull un diari d'àmbit nacional i selecciona un article de cada gènere periodístic. Argumenta per què s'ha utilitat aquest gènere. Pots utilitzar el document de consulta: Los géneros periodisticos informativos en la actualidad internacional.

Document de consulta:

Los géneros periodísticos informativos en la actualidad internacional

Dra. Pastora Moreno Espinosa

3- Dels fets a l'opinió

Qualsevol fragment o unitat informativa de qualsevol mitjà conté sempre dos ingredients amb freqüència íntimament barrejats: esdeveniments i comentaris. Pels primers entenem que són fets/successos mostrats en un mitjà audiovisual, sonor, imprès o digital, formats bàsicament per dades i fets. En segon lloc tenim els comentaris. Es tracta d'aportacions visuals, audiovisuals o sonores que il·lustren, completen, interpreten o valoren l'ocorregut amb elements que no pertanyen al conjunt dels fets.

Aconteixements (fets) i comentaris apareixen molt barrejats, molt junts en totes les modalitats informatives. Això obstaculitza l'anàlisi. El temps que es dedica als comentaris o bé a les opinions, és molt més que el que es dedica a l'esdeveniment en sí. Al món de la premsa apareixen els dos ingredients teòricament separats pel seu propi format: la notícia té menys comentaris que aconteixements. Els reportatges tenen més comentaris. No obstant això, no és senzill separar ambdues dimensions perquè l'espectacle sempre està present.

Activitat 2_10

Utilitza l'esquema de dalt per fer una relació dels fets i comentaris d'aquesta notícia sobre el tabac apareguda als informatius de TV3.Notícia

- Relata els fets que s'hi expliquen.
- Fes una llista dels comentaris que hi apareixen.
- Quina utilitat, funció o sentit trobes als comentaris que s'hi han inclòs?

Utilitza l'esquema anterior per fer l'anàlisi

Document de consulta:

Superar la desmemoria y combatir la desinformación como condiciones inexcusables de una sociedad

Agustín García Matilla.

4.- Tendències polítiques i/o socials dels mitjans

Les agències són grans supermercats que abasteixen als mitjans amb el noranta per cent de la informació mundial. Atendre els quaranta focus d'informació permanent que hi ha al planeta requereix un desplegament enorme de recursos que els mitjans no poden cobrir, per això compren les notícies a aquestes agències planetàries. El poder dels seus propietaris és enorme i tots els mitjans s'abasteixen de les mateixes fonts.

Avui les grans empreses d'oci i de les noves tecnologies es converteixen en megafusions de la indústria de la comunicació. Pensem en la factoria Disney associada a l'ABC; la Warner i la CNN, els accionistes de la qual són els mateixos que la gran plataforma digital HBO (televisió de pagament).

Des dels anys setanta l'anomenada “escola de Birmhinham”, focalitzada al voltant del Centre d'Estudis Culturals (CCCS), va proposar un nou enfocament d'estudi dels mitjans, considerant com a essencial que els mitjans són empreses. En plena globalització, la convergència dels grans grups financers defineix la naturalesa i els objectius de qualsevol mitjà de masses, pel que a la seva ideologia social i política respecta.

Aquí podeu veure una polèmica recent sobre manipulació informativa.

 
 



Activitat 2_11

Analitza la tendència política dels mitjans que t'hem ficat a l'activitat 2_6 de l'apartat referit al tractament de la ficció. Investiga quins són els seus propietaris utilitzant l'esquema de l'activitat 1_4 de l'apartat Situació actual del tema 1. Agrupal's segons les seves tendències ideològiques i raona les teves conclusions.

Document de consulta:

El parany de la informació. La classificació dels gèneres periodístics com a coartada de l’objectivisme

Francesc Burguet Ardiaca