Introducció Bibliografia Inici Pla Docent Capítol 1 Capítol 2 Capítol 3 Capítol 4
Els llenguatges dels mitjans. La publicitat
Amb la publicitat ens trobem davant d'un fenomen que pretén captivar a l'individu i fer que aquest consumeixi o prengui actituds davant situacions que li són estranyes, que generalment estan fora del seu entorn quotidià, fent-li creure que la seva existència és original i diferent a la dels altres. En definitiva el que realment proposa la publicitat és que tots consumim o creguem el mateix al mateix moment. Els destinataris de la publicitat són subjectes actius i creatius, la relació que estableixen amb el producte o el missatge es produeix en un marc de contextos i mediacions que fan que aquest impacte sigui molt qüestionable. A pesar de la publicitat, no tots vestim, ni mengem igual, ni pensem o desitgem el mateix. Però la influència de la publicitat és notable i contínuament està renovant estratègies per a aconseguir els seus objectius.

1.- Funcions

Fins a la revolució industrial al segle XVIII, la producció de béns depenia de les necessitats i de determinades demandes socials. Avui, els països desenvolupats tenen les seves necessitats bàsiques cobertes, segons TORNERO J.M (1992)(1) Tornero “El consum ja no és un acte d'ajustament entre demanda i producció, sinó el creat per la producció” A la fi dels setanta, com ens descriu N. Klein (2001) ”el genet de Ralph Lauren i el caiman de Lacoste van escapar de les pistes de golf i van lliscar pels carrers. El logotip va deixar d'estar amagat per a ocupar privilegiats punts de la superfície”.

Els continguts dels mitjans estan molt condicionats per la publicitat. Bé per l'espai que ocupen els anuncis, pels interessos comercials de les empreses mediàtiques (que prioritzen cada vegada més els departaments de promoció de productes), o pels propis interessos econòmics dels seus productors.

Ciutadans o consumidors?. Potser sigui una pregunta retòrica, però conté dues dimensions de l'individu difícilment separables. De la mateixa manera també és difícil establir quin tipus de necessitats reals cobreix avui la publicitat, perquè el desig s'ha apropiat del discurs publicitari i ho impregna tot.

Desig i artifici constitueixen el clima que escalfa i refreda, segons convingui, tots i cadascun dels productes que veiem en una prestatgeria del supermercat o a l'aparador de qualsevol carrer.

Perquè un producte tingui èxit, s'ha de crear en primer lloc un interès en els potencials consumidors. Una necessitat imperiosa de posseir-lo, que només i parcialment se satisfà amb la seva compra.

El mètode AIDA ens aclareix aquestes funcions de la publicitat:

Atreure l'atenció del possible consumidor a través de diferents recursos audiovisuals.
Suscitar l'interès vers el producte que volen vendre, situant-lo en un marca agradable se sensacions que estimulen el comprador.
Despertar el desig de compra del producte, col·locant-lo en un entorn fàntàstic, agradable, planet que mou el desig de compra.
Provocar l'adquisició del producte, fent que el futur comprador s'identifiqui positivament amb qui creu que ja el té.

De tota manera, cal tenir present que la seqüenciació que exposa aquesta fórmula no es produïx de manera clara i implacable. Ell missatge publicitari salta molts cops aquestes fases d'una manera alegre i arbitrària, de manera que si, per exemple, estem veient l'anunci d'un cotxe, encara que la crida d'atenció sigui inicial, es manté durant tot l'anunci, i la incitació a la compra pot estar implícita des del primer segon. I així amb tota la resta. És a dir, encara que puguem suggerir que es produïxen “aquests moments”, mai són compartiments estancs, sinó que funcionen de manera simultània i de vegades solapada.

Activitat 2_12

Analitza com creus que funciona el mètode AIDA en aquests anuncis que et presentem. Quins recursos creus que sobresurten a l'hora de seduir-nos per tal de provocar l'atenció, l'interès, el dessig i l'adquisició?. Enumera'n uns quants.

Axe
DGT Casco
Banco Cetelen
Aquarius
El cuponazo

Fòrum: Descriu algun dels recursos més sobresortints que hagis trobat en aquests anuncis. Justifica la teva aportació al fòrum (Carpeta: Publicitat).

Documents de consulta:

La publicidad y su influencia

Erick Aguirre
10 razones para aborrecer la publicidad en Interne
t

Jesus Real Silva

2.- Economia

La publicitat és l'oxigen dels mitjans, sense ella estarien condemnats a l'extinció. El valor econòmic de la publicitat està fora de tot dubte. Un diari, abans de la seva primera reunió de redacció a les onze del matí, ja té uns plànols amb unes taques vermelles que signifiquen les zones i les pàgines que estaran ocupades per la publicitat. La meitat del pressupost que necessita un diari s'obté de la seva publicitat.

Quan parlem de publicitat estem parlant d'un motor econòmic, no només per als mitjans, sinó per a la societat de consum que vivim. Actualment les empreses que es dediquen a la comunicació són grans macroestructures que han anat diversificant els seus negocis. Una multinacional dedicada a la producció de begudes refrescants, posseeix al mateix temps diferents mitjans de comunicació (cadenes de televisió, portals d'internet, revistes, diaris....) on pot posicionar còmodament els seus productes.

Activitat 2_13

Els diners necessaris per al funcionament dels mitjans surten majoritàriament de les quotes publicitàries que paguen les marques o les institucions perquè apareguin els seus anuncis. Provem de fer-nos una idea de l'enorme quantitat de diners que suposa la inversió del món publicitari en els mitjans. Mireu aquesta taula

Mireu també aquesta taula sobre les despeses d'alguns grans anunciants, difoses a El Anuario de El País 2001.

A partir d'aquestes dades podríem fer una sèrie de reflexions sobre la importància que té la publicitat per als mitjans i la seva possible dependència amb el món empresarial, que és qui es troba al darrera de tanta inversió.

o És necessària tanta publicitat en els mitjans?
o Creieu que a les empreses anunciants els resulta rendible publicitar-se? És més una qüestió de prestigi que de negoci?
o De què és símptoma que un determinat producte deixi de publicitar-se insistentment a gran escala?
o A qui beneficia més la publicitat: a les empreses o bé als mitjans?
o Una accentuada desaparició de la publicitat, quines repercussions tindria a la nostra societat?
o Creieu que els mitjans poden manipular les informacions referides a les empreses que els utilitzen com a suport publicitari? Ho fan?

Documents de consulta:
Parásitos en nuestra vida cotidiana

Dra. Dan Schiller

Cómo seducir a 350 millones con una M

"El país", 24 de abril de 2005

3.- Tipologies

Segons sigui el mitjà i suport al qual ens referim, podríem parlar de diferents tipus de publicitat. Si ens centrem en el mitjà més influent, la televisió, destacaríem la següent tipologia:

l. Publicitat directa: Aquella que apareix entre programa i programa denominada comunament spots o anuncis.A vegades poden ser publirreportatges.

2. Publicitat indirecta o d'emplaçament: Quan apareixen anunciats els productes dintre del context d'una sèrie o bloc programàtic televisiu. Sol ser molt freqüent en sèries de molta audiència en les quals s'anuncien productes d'alimentació o roba.

3. Publicitat subliminal: Seria aquella que percebem però no ho fem de manera conscient. Anuncis que disposen d'imatges subiminals que - encobertes conscientment a la velocitat del plànol, intensitat o baixa intensitat de la llum, o complexes composicions plàstiques- , l'ull veu, però el cervell no capta.

4. Metapublicitat. En aquest cas ho seria tot el que apareix a la televisió. L'exemple més clar és la pròpia cadena que s'autopublicita constantment amb programes pensats ad hoc per a això.

5. Internet. Dins d'aquest mitjà els publicistes estan introduint noves tècniques publicitàries. Un dels primers exemples el tenim el la publicitat de la cadena MTV i la canço "Amo a Laura". Van penjar el videoclip a Youtube i van endegar una campanya publicitària que va ser promocionada per la majoria de la resta de mitjans. Amb cost econòmic molt baix van aconseguir d'aquesta manera uns resultats extraordinaris.

 
Activitat 2_14

Fes una llista dels exemples d'aquests tipus de publicitat que has vist darrerament per televisió, al cinema, a internet, ...

Penja al fòrum el seu emplaçament i les seves característiques. Penja-hi, si pot ser, algun document gràfic que ens ho exemplifiqui visualment (imatge, adreça web....)

Document de consulta:

Els protagonistes del fet publicitari

Del llibre "Parlem d'anuncis" d'Aurora Maquinay

4.- Algunes estratègies d'ànàlisi de la publicitat

En publicitat tot sol girar entorn del poder de fascinació que tenen les imatges. Els millors fotògrafs i creatius del món treballen al servei de la imatge publicitària. Es gasten centenars de milions en la fabricació de noves imatges. Un bon anunci publicitari pot costar més diners que una pel·lícula de cost mig.

Presentem a continuació algunes de les estratègies del missatge publicitari que et poden servir per a l'anàlisi d'anuncis (2):

  • Creació d'entorns idíl·lics: el producte se situa en un marc excepcional i paradisíac.
  • El sexe com a reclam. Multitud de productes s'acompanyen de models masculins i femenins molt atractius, fins i tot algunes vegades en actitud sexual provocativa. La majoria de les vegades no existeix relació entre el component eròtic de l'anunci i el producte.
  • El culte al cos, a la pròpia bellesa, s'utilitzen com a reclam per a la venda de qualsevol producte.
  • Ús de sentiments i emocions per a arribar a la fibra sensible dels futurs consumidors.
  • Utilització de la llum, color i sons impactants: els anuncis solen recórrer a colors molt saturats, sons intensos i músiques enganxoses.
  • Utilització d'eslògans cridaners: la frase més important de l'anunci sol ser l'eslògan. Allí recau tot el missatge de l'anunci. Sol ser fàcil d'entendre i de recordar.
  • Oferiment de promeses fantàstiques: a la majoria dels anuncis es prometen millores en la vida, èxits, felicitat... La realitat és una altra.
  • Identificació amb personatges famosos: en alguns anuncis s'utilitzen herois, esportistes, cantants... com a reclam per atreure l'atenció i convèncer-nos que és el millor producte que existeix.

Per tant, la publicitat és una activitat que ven i legitima estils de vida. La publicitat crea i reprodueix valorativament formes de comportament, configura en les persones i en els grups una manera d'entendre la realitat, convertint-se així en una important instància de socialització. La publicitat és així mateix una forma de manipulació, doncs exerceix un gran control ideològic sobre els receptors. El discurs publicitari té un marcat caràcter ideològic, en la mesura que també és utilitzat molts cops per a emmascarar una realitat injusta.

Activitat 2_15

Relaciona aquets anuncis amb les estratègies d'atracció que hem assenyalat i explica quines són les seves característiques.

Coca Cola
Cola Cao
Audi
Droga
Viajes el corte Ingles

Referent a les estratègies utilitzades, reflexiona sobre les següents qüestions:

  • Creus que són atractives? Creus que tenen influència en l'espectador? Creus que afegeixen alguna característica estranya al producte? Creus que algunes vegades aquestes estratègies atempten contra els drets de les persones, col·lectius o determinats estaments socials?
  • Creus que la publicitat podria/hauria de funcionar d'una altra manera? Quina?

Document de consulta:

Publicidad y eficacia publicitaria

Carmen Paz Aparicio

(1) Pérez Tornero y otro. “La seducción de la opulencia” Gustavo Gili, Barcelona, 1992
(2) Extret de “Aprende conmigo. La televisión en el centro educativo”. SPECTUS. Ediciones de la Torre. Madrid 1996